سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موارد مهمی که در قرارداد سئو باید ذکر شود چیست ؟

نکات مهم در قراردادهای سئو 13+ نکته مهم!

 

نکات مهم در قرارداد سئو

آغاز به همکاری در هر پروژه‌ای نیاز به بستتن قرارداد دارد. دیجیتال مارکتینگ از بازارهای جدید کسب‌وکار در قرن کنونی به شمار می‌رود و موفقیت در آن نیاز به توانایی و مهارت دارد. دارندگان سایت‌های تجاری و خدماتی برای دیده شدن در موتورهای جست‌وجو، نیاز به سئو وب سایت خود دارند. بهینه سازی سئوی سایت هم نیازمند قرارداد مناسب آن با افراد یا آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد است. قرارداد سئو وظایف و حدود اختیارات دو طرف قرارداد را در پروژه‌های سئوی سایت مشخص می‌کند.

 

در ابتدای هر پروژه‌ای دو طرف قرارداد شوروشوق زیادی برای شروع به کار دارند. این شوروشوق ممکن است مانع دید درست و آینده‌نگر آنها نسبت به مشکلاتی باشد که در روند کار پیش می‌آید. به عبارتی، در چنین شرایطی برخی از مشکلاتی که ممکن است در میانه راه برای دو طرف قرارداد پیش بیاید، نادیده گرفته می‌شود.

داشتن قراردادی جامع که بتواند مشکلات آینده را پیش‌بینی کند، گامی اساسی در راستای حل مشکلات بعدی است. به‌ویژه که قرارداد سئو سبکی تازه از قراردادها است و نیاز به شناخت بیشتری دارد. با مجله سخن در نگاهی به نکته‌های مهم قراردادهای سئو همراه باشید.

نکات مهم در قراردادهای سئو 13+ نکته مهم!

 

نکات مهم در قراردادهای سئو

آغاز به همکاری در هر پروژه‌ای نیاز به بستتن قرارداد دارد. دیجیتال مارکتینگ از بازارهای جدید کسب‌وکار در قرن کنونی به شمار می‌رود و موفقیت در آن نیاز به توانایی و مهارت دارد. دارندگان سایت‌های تجاری و خدماتی برای دیده شدن در موتورهای جست‌وجو، نیاز به سئو وب سایت خود دارند. بهینه سازی سئوی سایت هم نیازمند قرارداد مناسب آن با افراد یا آژانس های بازاریابی دیجیتال است. قرارداد سئو وظایف و حدود اختیارات دو طرف قرارداد را در پروژه‌های سئوی سایت مشخص می‌کند.

در ابتدای هر پروژه‌ای دو طرف قرارداد شوروشوق زیادی برای شروع به کار دارند. این شوروشوق ممکن است مانع دید درست و آینده‌نگر آنها نسبت به مشکلاتی باشد که در روند کار پیش می‌آید. به عبارتی، در چنین شرایطی برخی از مشکلاتی که ممکن است در میانه راه برای دو طرف قرارداد پیش بیاید، نادیده گرفته می‌شود.

داشتن قراردادی جامع که بتواند مشکلات آینده را پیش‌بینی کند، گامی اساسی در راستای حل مشکلات بعدی است. به‌ویژه که قرارداد سئو سبکی تازه از قراردادها است و نیاز به شناخت بیشتری دارد. با مجله سخن در نگاهی به نکته‌های مهم قراردادهای سئو همراه باشید.

 

 تعریف قرارداد سئو 

قرارداد سئو مجموعه‌ای از تعهداتی است که بین کارفرما و مشاور سئو یا مجری بسته می‌شود. مشاور سئو در این قرارداد موظف به انجام کارهایی در زمینه بالا بردن سئوی وب‌سایت کارفرما است. دو طرف این قرارداد، یعنی کارفرما و سئوکار، موظف به تعهداتی در برابر طرف مقابل هستند. از تعهدات اصلی سئوکار، ارتقاء سئوی سایت در جهت بیشتر دیده شدن آن در مرورگرها است. مهم‌ترین تعهد کارفرما نیز پرداخت هزینه تعیین‌شده در برابر انجام کارهایی است که در قرارداد به آنها اشاره شده است.

 

الزامات قرارداد سئو یا نکته‌های مهمی که در هر قرارداد سئو باید در نظر داشته باشید 

نکته‌های مهمی که باید در قراردادهای سئو به آنها اشاره شود، دو طرف قرارداد را در بر می‌گیرد. یعنی بخشی از این الزامات مربوط به خدمات مشاوره سئو و بخشی دیگر مربوط به کارفرما است. در این قراردادها به موارد مختلفی باید اشاره شود:

 1- موضوع قرارداد 

یکی از موارد بسیار مهم در قرارداد سئو، موضوع قرارداد است. موضوع قرارداد باید به‌صورت شفاف و روشن بیان شده باشد. در این بخش از قرارداد همه انتظارات کارفرما و درخواست‌هایی که دارد باید مشخص شود. بخش موضوع قرارداد باید با دقت و با ذکر جزئیات نوشته شود. این قسمت از قرارداد ممکن است طولانی شود و چند صفحه را به خود اختصاص دهد.

 2- مدت‌زمان قرارداد 

گزینه مهم دیگر در قرارداد سئو، زمان دستیابی به نتیجه، یا زمان پایان پروژه است. مدت‌زمان اعتبار پروژه و فازبندی‌های آن نیز در این بخش قرارداد نوشته می‌شود. در بخش فازبندی پروژه بهتر است زمان مورد نیاز برای هر بخش از پروژه مانند سئوی تکنیکال، بررسی اشکالات فنی سایت یا بهینه‌سازی آن مشخص شود. بهتر است بازه زمانی برای تولید محتوا با کلمات کلیدی و قراردادن آن در وب‌سایت هم در فازبندی پروژه مشخص شود.

3- قیمت پروژه 

تعیین قیمت پروژه در هر قراردادی از نخستین نکته‌های اصلی و ضروری آن است. برای تعیین قیمت قرارداد سئو ملاحظات مختلفی را در نظر بگیرید. مدت‌زمان پروژه، درجه سختی کلیدواژه‌ها و مقدار رقابت در زمینه مورد نظر از نکته‌هایی است که باید در تعیین قیمت پروژه در نظر داشته باشید.

 4- روش پرداخت

همانند دیگر بخش‌های پروژه، روش پرداخت هم باید در آن روشن و شفاف باشد. بهترین روش تنظیم قرارداد سئو برای پرداخت هزینه سئوکار، بخش‌بندی پرداخت‌ها است. همان‌طور که انجام پروژه باید در فازبندی‌های مختلفی صورت گیرد، پرداخت هزینه‌ها هم بهتر است در فازهای مختلف پروژه انجام شود. بدین ترتیب در این بخش از قرارداد، مقدار کلی هزینه و همچنین روش پرداخت آن در بازه‌های زمانی مختلف مشخص می‌شود.

5- ناظر قرارداد سئو

بهتر است برای هر قرارداد سئو ناظری نیز تعیین شود. بستن قرارداد و روش اجرای آن باید از طرف ناظر قرارداد تأیید شود. به این ترتیب ناظر در برابر مواردی که در این قرارداد تأیید کرده، مسئول شناخته می‌شود. اما در برابر آنچه مورد تأیید او نبوده و در قرارداد آورده نشده، مسئولیتی ندارد. بر این اساس اگر ناظر قرارداد موردی را تأیید کند، اما بعدها مشخص شود در تضاد با مفاد قرارداد است و ضرری از بابت آن به دو طرف قرارداد وارد شود، باید جبران خسارت کند.

6- محرمانه بودن قرارداد سئو

بعضی سایت‌ها از دیدگاه‌های مختلف دارای ملاحظاتی هستند که نیاز است تا مفاد همکاری در آنها افشا نشود. گاهی این محرمانگی از طرف کارفرما است، یعنی کارفرما به‌دلایلی نمی‌خواهد همکاری او با مشاور سئو و روند کاری آنها افشا شود. گاهی نیز این محدودیت از طرف سئوکار است و او دوست ندارد تا فرایند اجرای سئوی سایت کارفرما در اختیار دیگران قرار بگیرد.

7- خسارت

در قرارداد سئو، بهتر است بندی هم به خسارت واردشده به مجری یا کارفرما اختصاص داده شود. بر اساس این بند اگر هرکدام از دو طرفِ قرارداد باعث وارد شدن خسارت به طرف مقابل شوند، باید به جبران آن بپردازند. البته در این بند باید نوع خسارت و روش جبران آن به‌طور دقیق مشخص شود.

برای مثال اگر مجری به مفاد قرارداد در زمان مشخص‌شده آن عمل نکند، موظف به پرداخت خسارت شود. همچنین اگر کارفرما در زمان تعیین شده به تعهدات خود مانند آماده کردن محتوا عمل نکند، او هم باید موظف به پرداخت خسارت به مجری باشد. تجربه نشان داده گذاشتن قانون خسارت و مشخص کردن مبلغ آن باعث پیشبرد بهتر پروژه از طرف مجری و کارفرما خواهد شد.

8- حوادث پیش‌بینی‌نشده

گاهی ممکن است برخی حوادث پیش‌بینی‌نشده باعث پدید آمدن تاخیر یا مشکلات مختلفی در روند قرارداد شوند. بهتر است بندی هم در قرارداد به این‌گونه موارد اختصاص داده شود که از عهده دو طرف قرارداد خارج است. از نمونه این حوادث می‌توان به حوادث طبیعی مانند سیل و آتش‌سوزی اشاره کرد. از نمونه حوادث دیگر نیز می‌توان به قطع اینترنت، فیلترینگ سایت‌ها و موارد دیگر اشاره کرد.

9- شرایط فسخ قرارداد

بندی هم درباره شرایط فسخ قرارداد باید در قرارداد سئو آورده شود. در این بخش قرارداد باید شرایط فسخ قرارداد از طرف مجری و کارفرما به شکل دقیق مشخص شود. برای مثال در صورتی که کارفرما به تعهدات خود عمل نکند، مجری بتواند قرارداد را فسخ کند. همچنین در صورتی که مجری به اجرای تعهدات خود نپردازد، شرایط فسخ آن مشخص باشد.

10- مشخص شدن شیوه داوری در زمان اختلاف بین کارفرما و مجری قرارداد

آغاز خوش یک همکاری تضمین‌کننده پایان خوش آن نیست! هر همکاری ممکن است در گذر زمان با مشکلات و اختلاف نظرهای بسیاری روبه‌رو شود. حتی ممکن است دو طرف در تفسیر بندهای قرارداد دچار اختلاف نظر شوند. تعیین محل داوری و داوری که مورد تأیید دو طرف قرارداد باشد هم بخش از مهمی از قرارداد شمرده می‌شود. زمان داوری در صورت بروز مشکل هم باید به‌صراحت در قرارداد مشخص شود.

11- زمان پایان قرارداد

مشخص شدن زمانی برای پایان قرارداد از دیگر الزامات قراردادهای سئو است. پایان قرارداد به دو صورت مشخص می‌شود. گاهی زمان پایان قرارداد بر اساس تاریخ تعیین می‌شود. گاهی نیز زمان دستیابی به هدف برای پایان پروژه در نظر گرفته می‌شود.

12- نوشتن تعداد بندها و نسخه‌های قرارداد

یکی از اقداماتی که امکان دست بردن در قرارداد را کم می‌کند، نوشتن تعداد بندهای آن در پایان هر قرارداد است. نوشتن تعداد نسخه‌های قرارداد هم موضوعی است که نباید آن را فراموش کنید.

13- امضا کردن قرارداد سئو

در امضا کردن قرارداد سئو نیز باید به موضوعات مختلفی توجه شود. نخستین موضوعی که در مرحله امضای قرارداد باید مشخص شود، روش ارتباط بین مجری و کارفرما است. در این بخش باید به‌طور دقیق مشخص شود این ارتباط به چه صورتی خواهد بود. تنها راه رسمی ارتباط، ایمیل است و فرستادن پیام در شبکه‌های اجتماعی وجاهت قانونی ندارد.

مسئله دیگر توجه به این نکته است که نسخه‌ای از هر مکاتبه برای داوری که در قرارداد مشخص شده، فرستاده شود. جلسه‌های مشاوره مجری و کارفرما نیز باید ضبط شود تا در صورت بروز مشکل، نسخه‌ای از آن به دادگاه ارائه شود. در جلسه‌های حضوری نیز با امضای صورت‌جلسه از سوی دو طرف قرارداد سئو، صحت آن تأیید می‌شود.

نکته دیگری را نیز باید به خاطر داشته باشید. فردی که قرارداد سئو را امضا می‌کند، باید از نظر حقوقی شرایط امضای آن را داشته باشد. این موضوع را می‌توان از راه سایت‌های مجاز شرکت یا آگهی روزنامه رسمی شرکت متوجه شد.