سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه زمانی روغن موتور ماشین خود را عوض کنیم؟

 شاید براتون جای سوال باشه که روغن موتور چه مواقعی و چه زمانی باید تعویض شود در این مقاله براتون توضیح خواهیم داد که بهترین زمان تعویض روغن خودرو چه زمانی می باشد؟ در مقاله امروز درمورد اهمیت تعویض روغن موتور در خودرو ها می گوییم و سپس زمان تعویض روغن موتور را بررسی می کنیم. نشانه های زمان تعویض روغن موتور از دیگر موضوعاتی است در مقاله خواهیم پرداخت و مشاهده می کنید. در ادامه به نحوه چک کردن سطح روغن موتور، مراحل تعویض روغن و همچنین نحوه اضافه کردن روغن به موتور می پردازیم.

زمان تعویض روغن موتور

چرا تعویض روغن موتور بسیار مهم است ؟

در اینجا می خواهیم درباره ی این صحبت کنیم که چرا تعویض روغن موتور بسیار مهم است.کلا ما هرچیزی که داریم استفاده می کنیم تاریخ انقضا دارد چه مواد خوراکی باشد چه لوازم و قطعات، مواد صنعتی و شیمیایی مثل لاستیک خودرو و حتی روغن موتور خودرو  باشد. روغن موتور نیز از جمله مواردی می باشد که بعد از مدتی از استفاده از آن غلظت شان بیشتر و بیشتر می شود و همین امر موجب آسیب رسیدن به خودروی شما خواهد شد. به خصوص اینکه روغن ها،ذرات فلزی یا براده های آهنی یا هر ناخالصی درون اجزای موتور را به خودشان جذب می کنند و همین موضوع، باعث می شود که در افزایش غلظت آنها،تاثیر مستقیم دارد.

روغن موتوری که بعد از مدتی حالت استانداردش را از دست می دهد؛ نه برای خنک سازی خودرو مناسب است و نه می تواند روان سازی قطعات را به خوبی انجام دهد. این حالت، چیزی شبیه رگ های گرفته در بدن انسان است پس خوردرو هم مانند بدن انسان است و هر چیزی درست کار نکند باید به آن رسیدگی کرد، همانطور که رگ های گرفته بدن انسان فشار زیادی به قلب انسان می آورند، روغن خودورو نامناسب هم فشار زیادی به خوردرو و مجموعه پیشرانه خودرو وارد می کند، فشاری که ممکن است باعث افزایش دمای قطعات ماشین، افزایش اصطکاک قطعات و نهایتا از کار افتادن موتور شود.

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو چه زمانی می باشد؟

در پاراگراف قبلی درمورد این صحبت کردیم که چرا تعویض روغن موتور اینقدر مهم است که از دلایلش این بود که اگر از روغن موتور زیاد استفاده شود باعث افزایش غلظت آن می شود و باعث گرفتگی موتور و اجزای دیگر خودرو می شود حالا در اینجا می خواهیم بدونیم چه موقعی باید روغن متور خودرو را تعویض کنیم. اکثر تعویض روغنی ها می گویند که زمان مناسب برای تعویض روغن موتور خوردرو حدودا هر 5 هزار کیلومتر یا هر 3 ماه یکبار است و باید عوض شود که باید بگوییم حرفشان کاملا درست هست ولی نه برای تمامی خودرو ها!

تکنولوژی ساخت موتور خودرو، نحوه رانندگی با خودرو و حتی نوع روغن خودرو مورد استفاده، در تعیین بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو، بسیار مهم است و حیاتی است طوری که مثلا برخی خودروسازان،هر 5 هزار کیلومتر را معادل هر 6 ماه در نظر می گیرند اما برخی دیگر هم هستند که معتقدند باید هر 12 هزار کیلومتر یا هر یکسال، برای تعویض روغن موتور خودرو باید اقدام کنند.

همانطور که گفتیم، تکنولوژی ساخت خودرو نیز در تعیین زمان مناسب تعویض روغن موتور، بسیار مهم است. برای مثال موتور هایی که از سیستم توربو شارژ استفاده می کنند، ممکن است زودتر از مابقی موتور های تنفس طبیعی، نیاز به تعویض روغن موتور خودرو داشته باشند. حتی نوع سوخت هم می تواند در تعیین زمان تعویض روغن موتور خودرو موثر باشد، مثلا موتور های دیزلی، معمولا دربازه زمانی بیشتری نسبت به تعویض موتور های بنزینی به تعویض روغن موتور نیاز دارند.

نشانه هایی که نشان می هد زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده:

در اینجا می خواهیم نشانه هایی که نشان می دهند زمان تعویض موتور خودرو فرا رسیده است را باهم بررسی کنیم.

صدای تیک تاک هنگام روشن شدن ماشین:

 یکی از این نشانه ها صدای تیک تاک هنگام روشن شدن موتور خودرو است. خودرو زمانی که در حال کار است، به صورت مداوم روغن را در سراسر کارتر و سرسیلندرها پمپ می‌کند و پس از چند وقت، روغنی که زمانی بسیار تازه و طلایی رنگ بود، به دلیل گرما و همچنین جذب دوده‌ های ناشی از احتراق پیشرانه؛ کثیف و سیاه می‌شود. دلیل رخ دادن این صدای تیک تاک را می توان غلیظ شدن روغن موتو در نظر گرفت. دلیل صدا این است که روغن کثیف زمانی که خودرو روشن می شود زمان بیشتری نیاز دارد تا جریان پیدا کرده و مجموعه سوپاپی که در حال حرکت است را روان‌کاری کند و درست کار کند.

در حالت درجا دور موتور بالا می رود:

یکی از دیگر نشانه هایی که وجود دارد که روغن کثیف است  می تواند بالا بودن دور موتور در حالت در جا کارکردن باشد، دلیل این موضوع می تواند افزایش اصظکاک بین پیستون ها، زینگ ها و یاتاقان باشد.

شتاب خودرو کم می شود:

یک پیشرانه که به خوبی روان‌کاری شده باشد، بدون مشکل می‌تواند کار خود را انجام دهد، از این رو زمانی که روغن کهنه و کثیف می‌شود، پیشرانه به خوبی نمی تواند قطعات در حال حرکت را روان‌کاری کرده و در نتیجه، نمی‌تواند به نرمی حالت عادی کار کند. در این وضعیت، شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند و احساس خواهید کرد قدرت پیشرانه کم شده است.

چراغ چک روغن روشن شده است!

یکی از نشانه های که می توانیم خیلی ساده و راحت بفهمیم که روغن موتور خودرو کثیف است روشن شدن چراغ چک روغن در کنار دور موتور و کیلومتر است. اگر چراغ چک روغن موتور روشن شده، به هیچ وجه آن را نادیده نگیرید، معمولاً روشن شدن این چراغ بدین معنی است که فشار روغن داخل پیشرانه به میزان بسیاری افت کرده که خودرو قادر نیست به درستی کار کند و عمل پمپاژ و روانسازی را انجام دهد. این که بدانید در هنگام روشن شدن چراغ روغن چه کاری باید انجام دهید بسیار مهم است و اولین کار شما، باید تعویض سریع روغن خودرو باشد.

بهترین برند روغن موتور خودرو:

یکی از موضوعات مهمی که باید حتما به آن توجه کنید اینکه در تعویض روغن موتور خودرو از چه برندی استفاده کنید که موتور شما به درستی کار کند برای مثال خودرو مانند بدن انسان می ماند و وقتی آسیب دید باید به آن توجه کرد و رسیدگی کرد همینطور بهترین برند خودرو برای موتور خودرو مانند غذای خوب و مقوی برای انسان هست اگر به بدنتون غذای خوب وارد کنید، برای بدنتون سرمایه گذاری کنید براتون عالی کار می کند اگر هم غذای خوبی به بدنتون وارد نکنید آسیب می بند پس خیلی باید به نکته توجه کرد.

روغن موتور برند توتال

در بالا در مورد اینکه برند روغن موتور چقدر برای خودرو مهم است صحبت کردیم حالا در اینجا انواع بهترین برند های روغن های خودرو را نام ببریم که یکی از بهترین برند ها، برند توتال هست برند توتال در واقع یکی از قدیمی‌ترین برند‌های فعال در زمینه تولید روغن موتور ماشین می‌باشد، این برند بیش از 9 دهه است که در بازار مشتقات نفتی مشغول به فعالیت است، برند توتال یک برند فرانسوی است. نام توتال به دلیل فعالیت‌هایی که در زمینه صنعت نفت و گاز در ایران داشته است، برای ایرانیان آشنا است.

انواع پژو با محصولات این برند سازگاری زیادی دارند. برند توتال به شکل تخصصی مشغول تولید روغن موتور ماشین می‌باشد، محصولات این برند به شکل ویژه‌ای برای افزایش کارکرد و ماندگاری ماشین طراحی شده‌اند. برند توتال در سطح جهانی شناخته شده است و محصولات آن در کشور‌های پیشرفته خریدار دارد. کشور‌های بزرگ اروپایی ماشین‌های خود را گا‌هاً منطبق بر ساختار روغن خودرو توتال طراحی و تولید می‌کنند. قطعاً برند توتال قطعاً در لیست بهترین برند روغن موتور ماشین قرار می‌گیرد.

روغن موتور برند بهران

در مطلب قبلی درمورد روغن خودرو برند توتال صحبت کردیم حالا در اینجا درمورد روغن خودرو برند بهران صحبت می کنیم که یکی از بهترین برند‌های ایرانی است که در لیست بهترین برند روغن موتور ماشین قرار می‌گیرد، این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه محصولات نفتی است و سابقه‌ای 50 ساله در بازار ایران دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، برند‌های ایرانی نیز در میان بهترین برند روغن موتور ماشین جای دارند و برند بهران مصداق این مورد است.

روغن موتور برند کاسترول

در اینجا می خواهیم در مورد برند کاسترول صحبت کنیم که دیگر از برند ها شناخته شده در سطح جهانی است، این روغن در همه جا استفاده می شود یعنی در وسایل نقلیه مانند انواع خودرو، کشتی، موتورسیکلت و… استفاده می شود. برند کاسترول محصولات مختلفی برای تمام خودرو های بنزینی،دو زمانه،چهار زمانه،دیزلی و… تولید مس کند.نکته که وجود اینه که برند کاسترول تنها روغن خودرو برای خودرو ها تولید نمی کند بلکه کلکسیونی تقریباکامل از لوازم مصرفی خودرو تولید و عرضه می کند. از جمله محصولاتی مانند ضد یخ،روغن های زنجیر،مایعات گیربکس اتوماتیک،مایعات گیر بکس دستی و… اشاره کرد.

روغن موتور برند اسپیدی

در اینجا می خواهیم درمورد برند اسپیدی صحبت کنیم که برند اسپیدی یکی از برند های شرکت نفت سپاهان است.شرکت نفت سپاهان یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی زمینه محصولات نفتی در ایران است،این شرکت با برند اپیدی مشغول به تولید و عرضه روغن موتور ماشین است.این برند به عنوان یک برند ایرانی در لیست بهترین برند روغن موتور خودرو جای دارد.

روغن موتور برند ایرانول

شرکت نفت ایرانول یکی دیگر از شرکت‌های خصوصی ایرانی است که در زمینه مواد نفتی و مشتقات نفتی به صورت گسترده فعالیت دارد، این شرکت در چند سال اخیر همواره در حال توسعه ابعاد کاری خود بوده است و روغن موتور ماشین نیز در لیست محصولات این برند قرار می‌گیرد. در بین برند‌های ایرانی فعال در زمینه تولید روغن موتور خوردو، برند ایرانول قطعاً یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که شما می‌توانید بکنید.

در این مقاله به بررسی بهترین برند تولید کننده روغن موتور و همچنین زمان مناسب برا تعویض روغن موتور پرداختیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اگر تجربه ای در زمینه تعویض روغن موتور دارید خوشحال میشیم تا مارو با تجربیات خود درمیون بگذارید.

همچنین شما می توانید برای فروش اقساطی خودرو های سایپا به این صفحه از سایت ایتی سایپا مراجعه کنید.