سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید اقساطی پراید 131 از سایت ایت سایپا

تصورعوام درخصوص تاریخچه این شاهکار قرن این است که پراید ریشه در صنعت خودروسازی کره‌جنوبی دارد. حال آنکه چنین نگرشی درست نیست چرا که برای اولین بار این ژاپنی‌ها بودند که پراید را ساخته و روانه بازارکردند. این خودرو در واقع ماحصل تلاش کمپانی‌های مزدا و فورد بود. برای اولین بار در سال 1985 میلادی بود که آمریکا میزبان خودرو پراید، در جاده‌های خود بود که به دلیل کیفیت پایین ساخت و نبود آپشن‌های ایمنی لازم موجب شد، تا این خودرو خیلی زود با دریافت نمرات بسیار پایین و ضعیف از سازمان‌های ایمنی ایالات متحده، با این کشور خداحافظی کند. تنها تجربه ناموفق فروش پراید در یک کشور آنگلوساکسون محدود به آمریکا نیست و استرالیایی‌ها نیز خیلی زود، تردد پراید را در جاده‎های خود ممنوع ساختند. پس از آن بود که در سال 1987 شرکت کیاموتورز کره حق ساخت پراید، لایسنس مربوط به آن را با خط مونتاژ از ژاپنی‌ها خریداری کرده،

و نسبت به تولید پراید اقدام‌کرد. این موضوع هم دوام چندانی نداشت تا این که در سال 1993 خودرو پراید در کره‌جنوبی هم به صورت کامل از خط تولید کیاموتورز خارج‌شد. حدود 8 سال از نبود پراید در بازارهای جهانی می‌گذشت تا اینکه به یکباره خبر انعقاد قراردادی میان کمپانی خودروسازی سایپا با کیاموتورز کره‌جنوبی به گوش ایرانیان رسید. چنین بود که خودروی خوشنام و باسابقه پراید راه خود را از طریق سایپا به بازار ایران زمین نیز بازکرد. با حذف ماشین پیکان که به نوعی نماد صنعت خودروسازی ایران به شمار می‌رفت، از سال 2005 میلادی پراید جای پیکان را در صنعت خودروسازی کشور گرفته، و خرید و فروش آن میان ایرانیان آغازگشت. شرکت سایپا اما طی سال‌های اخیر سعی‌داشته‌است در مدل‌های مختلف سایپا 131، با قراردادن برخی از آپشن‌ها و امکانات فنی، کیفیت کلی این خودرو را افزایش‎دهد. از سال 2013 میلادی بود که سایپا خودروهای پراید 131 را که به استاندارد یورو 4 نیز مجهز بود، در تیپ SE و TL را روانه بازارکرد. البته تیپ TL خیلی زود از بازار حذف شد و هم‌اکنون نیز خودروی پراید 131 SE به عنوان آخرین نسخه و جدیدترین نسخه پراید 131 در بازار خرید و فروش می‌شود. در ایت سایپا می توانید برای خرید اقساطی پراید 131 اقدام کنید.

مشخصات فنی پراید 131 SE - سال 1399
 

با توجه به اینکه خودرو پراید به عنوان یک گزینه ارزان قیمت در بازارهای جهانی محسوب می‌شد، نمی‌توان انتظار فراوانی را در باب قدرت اسب بخار موتور و حداکثر نیروی گشتاور تولیدشده را از خودروی پراید 131 داشت. اما نکته مثبت ماجرا این است که به علت مصرف سوخت کم پراید و با توجه به قیمت بالای بنزین، و سوخت در کشور باید گفت که این موضوع به عنوان یک نکته مثبت برای کسانی محسوب می‌شود که قصد دارند خودرو پراید 131 را خریداری کنند. شرکت خودروسازی سایپا یک موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ را بر روی  پراید 131 تعبیه‌کرده و نوع انتقال نیروی قرارداده‌شده نیز به صورت دیفرانسیل جلو است. گفتنی‎است که وزن این خودرو 915 کیلوگرم بوده و همان‌طور که در مقدمه اشاره‌شد استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 4 است.  با عبور از این نکات باید یادآورشد که حجم باک خودروی پراید 131، 40 لیتر بوده و مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر در ترددهای درون شهری و برون شهری، به ترتیب عبارتند از 9.5 لیتر و 5.3 لیتر. در ادامه جدول مشخصات فنی پراید 131 عبارتنداز:

مدل خودرو پراید 131
حجم موتور 1323 سی‌سی
حداکثر قدرت اسب بخار 71 اسب بخار بعد از 5250 دور بر دقیقه
پیشرانه خودرو 4 سیلندر تنفس طبیعی
نهایت گشتاور نیوتن‌برمتر 108 نیوتن‌متر بعد از 2750 دور بر دقیقه
شتاب صفر تا صد 13.4 ثانیه
نهایت سرعت 160 کیلومتر بر ساعت
میزان مصرف ترکیبی سوخت 6.4 لیتر در 100 کیلومتر
گیربکس 5 دنده دستی

امکانات رفاهی
 

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره‎‌شد خودرو پراید 131 به عنوان یک ماشین اقتصادی و ارزان قیمت محسوب می‌شود. به همین دلیل نباید همچون بحث مشخصات فنی در باب امکانات رفاهی نیز توقعات زیادی را از پراید 131 داشت. درطی سال‌های اخیر همانطور که اشاره‌شد شرکت خودروسازی سایپا تلاش داشته است تا با قراردادن آپشن‎هایی متفاوت به نوعی کیفیت کابین درون خودرو را نیز افزایش دهد. به هرحال زبان طراحی به‌کاررفته درون کابین خودرو پراید تحولاتی را به خود دیده‌است، و دامنه این تغییرات را می‎توان به داشبورد جلو، کنسول میانی، کلید کولر، دریچه کولر و غربیلک فرمان تامیم‎‌داد. به طورکلی فضای داخل کابین خودرو چندان زیاد نیست اما به دلیل کوچک‌بودن نوع صندلی‌ها باید اشاره‌کرد که فضای کافی در اختیار سرنشینان قراردارد، تا در رانندگی‌ها و ترددهای مختلف احساس ناراحتی به سرنشینان خودرو دست ندهد. در ادامه جدول امکانات رفاهی خودروی پراید 131 عبارتند از:

تجهیزات پراید 131
چراغ چراغ جلو هالوژن – چراغ مه‌شکن عقب
سیستم مولتی مدیا اسپیکر جلو و عقب – CD – MP3 – USB
صفحه نمایش
رینگ‌ها چرخ جلو 65R13/ 165 –  چرخ عقب 65R13/ 165
آینه شیشه بالابر دستی عقب – شیشه بالابر برقی جلو – آینه جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل
تهویه مطبوع سیستم کنترل دستی – بهبود گردش هوا
صندلی تنظیم دستی راننده و سرنشین جلو – روکش پارچه‌ای
شیشه
سیستم هشدار دهنده

ایمنی
 

همانطور که در مقدمه مقاله اشاره‌شد کشورهای صاحب صنعت خودروسازی همچون ایالات متحده و دیگر کشورهای توسعه‌یافته همچون استرالیا و کره‌جنوبی، به دلیل سطح پایین ایمنی خودرو پراید خط تولید این خودرو را متوقف ساختند. البته این موضوع توسط خود آمریکایی‌ها و در بزرگراه‌های این کشور در موسسات ایمنی ایالات متحده همچون سازمان ایمنی و ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) و موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) مشخص شده‌است. اما تا به امروز موسسه ANCAP به واسطه استانداردهای بالا و منحصربه‌فرد خود که به صورت جهانی نزد تمامی دول و ملل صاحب صنعت خودروسازی معتبر است، نسبت به انجام تست تصادف خودروی پراید اقدام نکرده‌است. اما به هرحال باتوجه به استانداردهای بالای سازمان‌های آمریکایی نام‌برده باید گفت که پراید در این باب نمی‌تواند نمره قابل قبولی را به خود اختصاص دهد. گواه این امر در ایران زمین نیز آمار تلفات بسیار بالای رانندگان با خودروی پراید است. البته سایپا سعی داشته است طی سال‌های گذشته با قراردادن اِلِمان‌ها و آپشن‌های متفاوت، سطح ایمنی خودرو را افزایش‌دهد. اما به هر حال همچنان برخی از ایرادات بسیار جدی در باب سطح ایمنی به خودرو پراید 131 وارد است. در ادامه جدول مشخصات ایمنی پراید 131 عبارتند از:

تجهیزات پراید 131
تجهیزات ایمنی و حفاظتی ایموبلایزر – قفل مرکزی
کیسه هوا مجهز به 2 کیسه هوا – کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم ترمز ترمز ضد قفل ABS – ترمز عقب کاسه‌ای

تجربه رانندگی
 

خودرو پراید از همان سال‌های ابتدایی که توسط ژاپنی‌ها رونمایی‌‍شد و تا به امروز که در مسیر پر پیچ‌‎وخم تاریخچه خود، راه به بازار ایران زمین پیدا کرده‌است، همواره به عنوان یک خودرو که برای ترددهای شهری و ساعات رانندگی کوتاه مدت مناسب است، به شمارمی‌آید. به همین خاطر باید گفت که خودرو پراید بیشتر به عنوان یک ماشین خانوادگی مناسب ترددهای شهری شناخته می‌‎شود تا اینکه برای ترددهای برون شهری مناسب باشد. از سوی دیگر نیز باید گفت که به دلیل عدم امنیت بالای خودرو پراید توصیه می‌‎شود که عمدتاً خریداران خودرو پراید 131 از ماشین مورد بحث بیشتر برای ترددهای درون شهری استفاده کنند تا ترددهای برون شهری. اما به هرحال سیستم هندلینگ این خودرو در سال‌های اخیر توسط سایپا تا حدودی ارتقایافته اما عدم وجود آپشن‌های ایمنی متعدد و در کل سیستم جلوبندی نه چندان مطمئن خودرو، باعث می‌شود پراید 131 عملکردی مناسب را در مسافرت‌های طولانی خارج از شهر از خود نشان ندهد. همچنین به افراد عشق سرعت توصیه می‌شود که خودرو پراید به عنوان یک ماشین سریع و پرشتاب محسوب‌نشده و نمی‌تواند به هیچ عنوان، پاسخگوی افرادی باشد که به دنبال یک رانندگی سریع و پرشتاب هستند.

بررسی رقبا
 

با توجه به کلاس شهری خودرو پراید و همچنین ارزان قیمت بودن این ماشین باید گفت که رقبای چندانی که توانایی رقابت با پراید 131 را داشته باشند، در میان خودروهای هم‌رده ماشین مورد بحث دیده نمی‌شود. اما با این حال در میان رقبای پراید 131 می‌توان به دو خودرو روا و تیبا اشاره‌کرد. درخصوص مقایسه میان پراید و خودرو تیبا باید گفت که از دو نقطه‌نظر، پراید 131 برتری خاصی به نسبت خودرو ‌تیبا دارد. اولین مورد به سیستم گسترده قطعات پس از فروش آن بازمی‌گردد. با توجه به اینکه تنها در سال 1390 36 درصد از کل تولیدات خودروسازی کشور منحصر به تولید خودرو پراید بوده، باید گفت که خریداران این خودرو حداقل نباید از این نقطه‎‌نظر نگرانی خاصی داشته‌باشند. دیگر برتری پراید بر تیبا نیز به شعاع گردش بیشتر فرمان پراید باز می‌گردد. با توجه به همین دو نکته مشخص می‌شود که پراید دست برتر را به نسبت تیبا دارد. هماورد دیگر پراید نیز خودرو روا نامیده می‌شود. با مقایسه دو خودرو روا و پراید 131 مشخص می‌شود که پراید 131 به دلیل داشتن مصرف سوخت کمتر، استهلاک پایین‌تر و همچنین قدرت مانور شهری بالاتر، دست برتر را به نسبت خودروی روا دارد.

جمع‌بندی
 

قصه پراید در کشور همواره از بدو ورود این خودرو تا به امروز به عنوان یکی از بحث برانگیزترین مسائل صنعت خودروسازی کشور محسوب شده‌است. به هر حال طی سال‌های اخیر کمپانی سایپا تلاش داشته‌است با قراردادن آپشن‌های متعدد، ضعف‌های خود را تا حدود زیادی بپوشاند، اما همچنان سوالات بنیادین و اساسی فراوانی پیرامون این خودرو مطرح‌است. اما در یک کلام باید گفت که این خودرو می‌تواند در بعضی از بخش‌ها و آیتم‌ها و عملکرد قابل‌قبول‌تری را به نسبت به رقبای خود به نمایش بگذارد. در پایان نیز از دوستان عزیز دعوت می‌شود تا سوالات و ابهامات مربوط به خودرو پراید 131 را با ما مطرح‌کنند، تا پاسخگوی عزیزان باشیم. برای خرید اقساطی خودرو های سایپا می توانید به این صفحه از سایت ایت سایپا مراجعه کنید.