سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع سیستم تهویه خودرو

 

در ابتدا خودروها صرفا برای ساده شدن حمل‌و‌نقل ساخته شدند اما با گذشت زمان انسان ها علاقه داشتند وسیلع حمل و نقل انها نیازهای دیگری را نیز رفع کند به همین دلیل تولید کنندگان تصمیم به افزودن برخی امکانات در جهت اسایش مشتریان خود گرفتند، تصمیم که باعث ظهور برخی امکانات و اپشن های جدید بود.

یکی از بزرگترین مشکلات مشتریان خودروها دمای هوا بود‌که البته در‌تابستان به دلیل وجود‌هوای گرم و ورود گرمای تولیدی موتور به داخل کابین باعث غیرقابل تحمل کردن فضا میشد، به همین جهت تولید کنندگان تصمیم به حل این مشکل با ایجاد سیستم تهویه مطبوع گرفتند سیستمی که باعث راحت تر شدن رانندگی شد در این مقاله ما میخواهیم درمورد انواع سیستم تهویه مطبوع و اجزا ان صحبت کنیم.

وظیفه سیستم تهویه مطبوع خودرو چیست

مهمترین وظیفه سیستم تهویه مطبوع این است که با توجه به دمای هوا سرما و گرما را در کابین تامین کند این سیستم با کولر متفاوت است که درادامه به ان میپردازیم.

تاریخچه سیستم تهویه مطبوع

وظیفه سیستم تهویه مطبوع تنظیم و تعادل هوای داخل کابین است که در دهه40 میلادی در امریکا با ایده شرکت بیشاپ اند بیکاپ متولد شد و اولین بار در خودرو های پکارد آمریکایی نصب شد این سیستم تنها قادر به متعادل کردن فضای داخل با ایجاد جریان هوای خارج از خودرو بود، در ده سال ابتدایی که این سبیستم درحال رشد بود شرکت بیشاپ یک بخاری نیز به این سیستم اضافه کرد تا در هوای سرد نیز استفاده از آن دلپذیرباشد.

در این بین که شرکت کادیلاک درحال استفاده از سیستم مطبوع شرکت بیشاپ‌بیکاپ بود، شرکت کرایسلر در حال کار روی سیستم تهویه مطبوع خود با نام ایرتمپ بود که در سال 1955 رونمایی و روی خودروهای کرایسلر نصب شد. ایرتمپ علاوه بر توانایی گرم کردن هوا توانایی خنک کردن هوای داخل را نیز داشت. در آن زمان سیتستم تهویه مطبوع صرفا یک آپشن محسوب میشد اما امروزه سیستم تهویه مطبوع به یکی از ملزمات اصلی هر خودرویی تبدیل شده.

آیا سیستم تهویه مطبوع همان کولر است؟

برخی گمان میکنند سیستم تهویه مطبوع همان کولر است اما باید ذکر کنیم سیستم تهویه مطبوع وظیفه ایجاد تعادل هوای داخل خودرو را دارد. در واقع کولر یکی از اجزا سیستم تهویه مطبوع خودروهاست

وظیفه سیستم تهویه مطبوع خودرو

کنترل دمای محیط داخل خودرو 

این عمل به وسیله سیستم سرمایش یا گرمایش خودرو انجام میشود و در زمان لازم دمای داخل خودرو را کم یا زیاد میکند

کنترل رطوب 

این سیستم به وسیله خشک کردن و به جریان انداختن هوا، رطوبت داخل کابین را کم یا زیاد (اصطلاحا نرمال) میکند، امکانی که برای شهر های شرجی خیلی مطلوب است

تصفیه هوا

یکی از امکانات سیستم تهویه مطبوع (در واقع جدیدترین) انجام عمل تصفیه هوا است. این سیستم با استفاده از تصفیه کننده هوای داخل خودرو یا هوای ورودی به خودرو را تصفیه میکند، امکاناتی که برای شهر های پر آلودگی امروز امکان خیلی مهمی محسوب میشود.

کنترل سرعت وزش باد

سیستم تهویه مطبوع در زمان نیاز وزش باد سیستم سرمایش و گرمایش را کم یا زیاد میکند.

سیستم تهویه مطبوع خودرو به دلیل از بین بردن تنش های احتمالی حاصل از هوا باعث حفظ آرامش راننده میشود و به او کمک میکند با حفظ تمرکز به رانندگی خود بپردازد. از تنش های احتمالی میتواند به دمای بیش از حد بالا ، رطوبت بیش از حد هوا و سرمای زیادی کابین خودرو

اگر قصد خرید خودرو به صورت اقساطی را دارید می توانید با مراجعه به بخش خرید اقساطی خودرو های سایپا نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود و پر کردن (فرم درخواست خرید خودرو) نسبت به خرید خودرو به صورت قسطی اقدام کنید. 

فرآیند سیستم تهویه مطبوع

فرایند سرمایش سیستم تهویه مطبوع

گاز کولر به عنوان ماده سرد کننده وارد کمپرسور شده و بوسیله عملیات پمپ متراکم شده و به سمت کنداسور حرکت میکند، ر این جریان گرما تولید میشود و به دلیل جریان در لوله های رادیاتور گاز کولر به حالت مایع تبدیل میشود عملیاتی که به آن میعان گفته میشود، این مایع که اماده خنک کردن کابین است وارد رسیور درایر میشود تا اب و رطوبت موجود توسط خشک کننده جذب شود و به سوپاپ انبساط برسد تا فشار کنترل شود، گاز کولر در انتها به اپراتور میشد تا سرمای خودر را به اپراتور منتقل کند و دمای آن را کم کند. همزمان هوای بیرونی توسط به فن به اپراتور دمیده میشود تا با دریافت سرمای اپراتور دمای آن کاهش یابد. اکنون که هوای سرد آماده ورود به کابین است گاز کولر دوباره به حالت اولیه برگشته و به سمت کمپرسور حرکت میکند تا مدار در جریان باشد

فرایند گرمایش سیستم تهویه مطبوع

فرآیند گرمایش خودرو بر اساس سیستم خنک کننده پیشرانه است، سیستم رادیاتور خودرو برای خنک کردن پیشرانه مایع خنک کننده را به اطراف موتور به حرکت در می آورد، و گرمای موتور را دریافت میکند. مقداری از این گرمای دریافتی صرف گرم کردن کابین خودرو میشود. به اینصورت که گرمای جذب شده به کنداسور بخاری منتفل میشود، همزمان فن جریان هوا را به داخل کندانسور میدمد. این جریان باعث بالارفتن دمای هوای کنداسور میشود و پس از ورود این هوا به داخل خودرو باعث گرم شدن کابین خودرو میشود. این عمل  بر خلاف سیستم سرمایش خودرو هیچ فشار مضاعفی برروی موتو وارد نمیکند.

بخش های مختلف سیستم تهویه مطبوع

سیستم سرمایش یا کولر

یکی از مهمترین قسمت های سیستم تهویه مطبوع خودرو که امروزه به یکی از مهمترین امکانات موجود در خودرو ها تبدیل شده کولر ها بطور کلی دونوع دستی و خودکار یا دیجیتال تقسیم بندی میشوند

درمورد روش کار کولر نیز در بالا صحبت کردیم.

سیستم گرمایش یا بخاری

قدیمی ترین بخش سیستم تهویه مطبوع خودروها همین بخش بخاری است.امروزه از بخاری علاوه بر گرم کردن کابین برای یخ و بخار زدایی شیشه ها نیز استفاده میشود.

ACC

این قسمت تکمیل کننده قابلیت های سیستم تهویه مطبوع خودروهاست قابلیتی که به کمک آن میتوان دما ، رطوب و سرعت وزش باد را تنظیم کرد. این عمل بصورت اتوماتیک یا دستی توسط راننده انجام میشود.

گرم‌کن و سرد‌کن صندلی

اینامکان که هنور در حال رشد است و امروزه برروی خودروهای کمی مشاهده میکنیم از اخرین امکاناتی است که به سیستم تهویه مطبوع خودروها اضافه شد. در ابتدا صندلی راننده به وسیله سیستم گرم کن گرم میشدند و در ادامه سیستم سرد کن باعث خنک شدن راننده میشد. پس از طی کردن تکامل این فرایند برای صندلی راننده در بعضی خودرو ها برای صندلی سرنشین جلو نیز این امکان افزوده شد. به ندرت خودرویی امروزه برروی صندلی های عقب نیز به سرد و گرم کن مجهز هستند

گرم کن فرمان

آپشنی که صرفا برروی خودروهای لوکس مشاهده میشود و باعث گرم شدن دستان راننده در هوای سرد میشود.

از کجا متوجه وجود امکانات سیستم گرمایش خودرو ها بشیم؟

در قسمت توضیحات و مشخصات فنی خودروهای سایپا شما میتوانید امکانات رفاهی خودرو را ببنید و متوجه این نکته بشید که سیستم تهویه مطبوع خودرو از چه نوعی است. 

 

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید ، شما میتوانید برای خرید خودرو به صورت اقساطی به سایت etsaipa مراجعه کنید و فرم مربوطه را تکمیل و برای همکاران ما ارسال کنید.