سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی لباس کار پزشکی خوب چیست ؟

لباس کار پزشکی و ویژگی های آن چیست

لباس کار پزشکی همانطور که از نام آن پیداست، ویژه محیط هایی است که پزشکان و پرستاران از آن استفاده کنند. لباس های کار برای این حوزه انواع مختلفی دارد که عبارتند از: لباس پرستاری، لباس کادر بیمارستانی (لباس های انترن – سوپر وایزر – جراحی – یکبار مصرف و…).
لباس های جراحی معمولاً به صورت یکبار مصرف هستند و پس از هربار جراحی می بایست دور انداخته شوند. این لباس های یکبار مصرف عموماً با پارچه های “اسپانباند” دوخته می شوند. پارچه های اسپانباند 3 لایه و 5 لایه دارد که از 15 گرم شروع شده و به 30 – 50 – 80 – 90 و 100 گرم نیز می رسد. پارچه های 15 گرمی معمولاً برای ماسک استفاده می شود و 3 لایه دارد. پارچه های 30 گرمی معمولاً برای لباس های جراحی قابل استفاده است، توجه داشته باشید که برخی از لباس های جراحی می بایست لمینت داشته باشند. لمینت لایه یا جداره یا آستر مخصوصی است که به زیر پارچه تزریق شده و باعث می شود که هیچ میکروبی از بدن پزشک به بیمار و بالعکس منتقل نشود. از پارچه هایی که لمینت می شود در موارد حساس پزشکی استفاده می کنند. از لمینت ها که ضد آب و ضد هوا هستند، امروزه برای لباس های حساس پزشکی و پرستاری برای مقابله و درمان بیماران کرونا نیز استفاده می شود. دلیل استفاده از این نوع پارچه برای مقابله با کرونا این است که به خوبی از نفوذ هرگونه آلودگی از بیماران به بدن پزشکان و پرستاران و برعکس به خوبی جلوگیری می کند. لباس کار پزشکی و پرستاری که در قسمت کرونا قابل استفاده می باشد 5 لایه لمینت شده هستند.

لباس کار پزشکی
لباس پرستاری از دیگر مواردی است که در این زمینه طراحی و تولید می شود که به صورت یک روپوش دوخته می شود. روپوش و لباس پرستاری معمولاً تا زانو می باشد و دارای یک جیب در بالای لباس و دو جیب در پایین از رو است. روپوش شلوار پرستاری باید در بدن راحت باشد و فرد استفاده کننده بتواند به خوبی در آن حرکت کند، بنابراین چون روپوش تا زانو آمده و ممکن است حرکت فرد را مختل کند، یک چاک پشت روپوش ایجاد می کنند تا در رفت و آمد و حرکت فرد سهولت ایجاد شود، این چاک هم در لباس پرستاری آقایان و هم در لباس های بانوان وجود دارد. لباس های پرستاری در چند جنس دوخته می شوند، تترون، ترگال و ترگال کجراه از جنس هایی است که برای این لباس استفاده می شود. این لباس ها یا روپوش و شلوار هستند و یا روپوش خالی و در اندازه های مختلف دوخته می شوند.
لباس کار وایزر و سوپر وایزر در پرستاری معمولاً از جنس ترگال یا تترون دوخته می شود. دلیل عدم استفاده از پارچه کجراه این است که پارچه های کجراه به دلیل سنگینی و گرمای بیشتر در محیط های سرپوشیده استفاده نمی شوند.
لباس کار خدماتی بیمارستان انواع گسترده ای دارد که می تواند ترگال و یا ترگال کجراه باشد. به عبارت دیگر می تواند ترگال 280 – 300 و یا 330 گرمی باشند.
فرم اداری بیمارستانی به این صورت است که خانم ها می توانند مانتو اداری به تن کنند که انواع بسیار مختلفی را شامل می شود و می توان جنس های مرغوب و با کیفیت بسیار زیاد و یا جنس های معمولی را سفارش داده و استفاده کنند. جنس های معمولی کجراه و یا ترگال به شمار می روند و همچنین جنس های عالی و با کیفیت کرپ یا پوپرین هستند. کرپ چندین مدل مختلف دارد که بسته به کیفیت و نوع آن قیمت آنها متفاوت است، چند مدل کرپ عبارتند از: کرپ ژاپن، کرپ مالزی، کرپ تایوان و …

ویژگی لباس کار پزشکی خوب 

از آن‌جایی که این دسته از روپوش‌ها در محیط‌های بیمارستانی و پزشکی مملو از آلودگی و بیماری قرار دارند باید از نظر بهداشتی و پوششی، ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر شست‌وشو

 

 

 

مقاومت در برابر شست‌وشو را شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی روپوش پرستاری خوب دانست. همانطور که گفتیم از آن‌جایی که از روپوش‌های پرستاری و پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌شود؛ بسیار حائز اهمیت است که این دسته از روپوش‌ها در برابر شست‌وشو مقاوم باشند و پس از شست‌وشو با مواد شوینده قوی؛ کیفیت و رنگ خود را از دست ندهند. البسه بیمارستانی برای مقاومت در برابر تغییر و از دست‌دادن رنگ، باید ضدآب ژاول باشند.

  • ایجاد تمایز میان کادر مراکز درمانی و مراجعین

روپوش‌های پزشکی و پرستاری، باید دارای طراحی و رنگ منحصربه‌فردی باشند که موجب تمایز آن‌ها از دیگر افراد حاضر در مراکز درمانی شود. این اتفاق موجب سهولت تشخیص پرستاران و پزشکان برای مراجعین می‌شود.

  • خنکی، سبکی و راحتی

شیفت‌های طولانی مدت پرستاران و پزشکان یکی از نکاتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. پرستاران و پزشکان باید روپوشی به تن داشته باشند که با توجه به فعالیت‌های فیزیکی آن‌ها، باعث عرق‌کردن آن‌ها نشود. یکی از مواردی که می‌تواند راحتی این افراد را در بر داشته باشد، استفاده از روپوشی است که آزادی عمل مناسبی به مصرف‌کننده آن بدهد. توجه به نکات کوچکی مانند قرار دادن جیب بر روی روپوش‌ها برای پرستاران و پزشکان که باید همواره برخی از وسایل و تجهیزات خاص را برای رسیدگی لحظه‌ای به بیماران به همراه داشته باشند؛ یکی از مواردی است که توجه به آن می‌تواند راحتی خاصی را برای آنان فراهم کند. 

  • استفاده از پارچه مناسب در تولید

پارچه‌هایی که برای تولید روپوش پزشکی و پرستاری استفاده می‌شوند، معمولاً یکی از پارچه‌های تترون، ترگال ساده و ترگال کج‌راه هستند. این سه پارچه که هرکدام درصد ترکیب متفاوتی از نخ پنبه و پلی استر هستند که ما در مقاله‌ای جداگانه به پارچه روپوش پزشکی و پرستاری، پرداخته‌ایم. پارچه استفاده شده در تولید روپوش‌های پزشکی و پرستاری باید موجب احساس راحتی در لباس شوند. 

  • ضدحساسیت بودن

همانطور که ذکر کردیم کادر محترم درمان، ساعات کاری طولانی مدتی دارند و استفاده از روپوشی باکیفیت که راحتی خوبی در پی داشته باشد؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ های روپوش پزشکی خوب است. یکی از روش های تشخیص روپوش با کیفیت نیز توجه به ضدحساسیت بودن روپوش است. روپوش‌هایی که در آن‌ها از پارچه تترون و ترگال کج‌راه استفاده شده، معمولاً ضدحساسیت هستند و مشکلی از این بابت برای افرادی که آن را به تن دارند، ایجاد نمی‌کنند.

  • توجه به سلیقه مصرف‌کننده

تمامی افراد زمانی یک لباس را خریداری می‌کنند که علاوه بر زیبا بودن لباس و نشست آن در تن، به طرح و رنگ آن نیز توجه می‌کنند. در رابطه با روپوش‌های بیمارستانی نیز، پرستاران و پزشکان علاقه دارند تا لباسی زیبا و مناسب به تن کنند تا همواره شیک به نظر برسند. درنتیجه ویژگی یک روپوش پزشکی خوب را می‌توان زیبایی در هنگام به تن کردن نیز، دانست.

  • داشتن ویژگی‌های بصری و جذابیت ظاهری

همواره گفته شده که روحیه، نقش به‌سزایی در مقابله با بیماری‌ها دارد. یکی از مواردی که می‌تواند موجب افزایش روحیه و ایجاد حس خوب در بیماران و مراجعین به مراکز درمانی شود، شیک و زیبا بودن محیط و البسه پرستاران و پزشکان است. برای مثال در مراکز درمان مختص کودکان، استفاده از روپوشی که دارای طرح و رنگ جذاب برای کودکان باشد، می‌تواند هم موجب احساس راحتی آن‌ها با کادر درمان و هم ایجاد حس مثبت در آن‌ها شود.