سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید کولر گازی بهتر است یا کولر آبی ؟

با رسیدن فصل گرما، بار دیگر بحث خرید و راه اندازی وسایل تهویه مطبوع و تجهیزات سرمایشی به میدان می‌‌آید. اگر جزء افرادی هستید که قصد خرید کولر جدید را دارید و تفاوت کولر گازی و آبی را نمی‌دانید ادامه این مطلب را از دست ندهید؛ زیرا قصد داریم ویژگی‌های مختلف این دو کولر را از نظر مصرف برق، قیمت اولیه، هزینه نگهداری، میزان سرمایش، فضای اشغال شده، هزینه نگهداری، آلودگی صوتی و … با هم مقایسه کنیم و به سوالات رایج شما در اینباره پاسخ دهیم.

10 تفاوت کولر گازی و آبی

کولر آبی و گازی تفاوت‌های بسیاری از نظر نحوه کار، مصرف انرژی، تولید سرما و … با هم دارند که در ادامه آنها را با هم مقایسه می‌کنیم. قبل از اینکه تفاوت کولر گازی و آبی را بیان کنیم بهتر است با تعریف کلی این دو کولر بیشتر آشنا شوید:

کولر آبی

کولر آبی در واقع با روشی سنتی و قدیمی اقدام به خنک کردن هوا می‌کند. این فرآیند در تمدن‌های باستانی ایران و مصر برای خنک کردن فضا به کار می‌رفت. اما کولرآبی‌هایی که امروزه در محل نصب می‌شوند از تغییرات کولرهای تولید شده آمریکایی‌ها در قرن 20 به وجود آمده‌اند.

کولرهای آبی از روش سرمایش تبخیری برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند؛ یعنی با عبور هوای گرم از بین پوشال‌ها، آب گرمای هوا را گرفته و هوا را خنک می‌کند. طبیعیست هرچه آب کولر بیشتر و خنک‌تر باشد، هوای خنک‌تری را تولید می‌کند. نامگذاری کولرهای آبی هم به همین دلیل بوده است، چرا که خنک سازی را از طریق آب انجام می‌دهد.

کولر گازی

کولرهای گازی هم مثل کولرهای آبی در قرن بیست تولید شدند. اما برخلاف کولرهای آبی که سیستم خنک‌کننده‌شان بر مبنای حضور آب است، سیستم کولر گازی با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز، سرمای موردنیاز محل را تامین می‌کند.

چند سالی هست که کولرهای گازی سهم زیادی از بازار وسایل سرمایشی را به خودشان اختصاص داده‌ اند. برندهای لوازم خانگی مثل ال جی، سامسونگ، هایسنس،گری، برندهای ایرانی مثل اسنوا و ایران رادیاتور از برندهایی هستند که در تولید کولرهای گازی پیش قدم شده‌اند.

1- تفاوت کولر گازی و آبی از نظر عملکرد

کولر آبی

نحوه عملکرد کولر آبی برای خنک کردن هوا طبق مراحل زیر است:

  1. آب توسط یک پمپ الکتریکی از تشتک به قسمت بالای پوشال‌ها می‌رود و روی پوشال‌ها می‌ریزد و آن‌ها را خیس نگه می‌دارد.
  2. عبور هوا از روی پوشال‌ها آب روی آن‌ها را تبخیر می‌کند.
  3. از آنجایی که آب، برای تبخیر شدن گرمای هوای اطراف را جذب می‌کند، باعث خنک شدن هوا می‌شود.
  4. این هوای خنک با رطوبت حدود 90 درصد وارد فضا می‌شود.

کولر گازی

کولرهای گازی به جای افزایش، رطوبت محل را کاهش می‌دهد این کولرها بیشتر برای مناطق شرجی و مرطوب، مناسب هستند. این کولرها برای خنک کردن محل، به شیوه زیر عمل می‌کنند:

  1. پس از زدن دکمه پاور، کولر گازی روشن شده و الکتروموتور فن داخلی شروع به کار می‌کند.
  2. گاز سردی که به صورت بخار و با فشار کم داخل مخزن کولر است، توسط کمپرسور مکیده شده و فشار و دمای آن افزایش می‌‎یابد.
  3. سپس گاز به دلیل اختلاف دما با هوای بیرون، حرارت خود را از دست داده و به مایع تبدیل می‌شود.
  4. این مایع در لوله‌های داخلی گاز جریان پیدا کرده، حرارت را جذب و هوا خنک را خنک می‌کند.

چرخه‌ای که کولرهای گازی با استفاده از آن، فضا را خنک می‌کنند سیکل تبرید تراکمی نام دارد. این سیکل گرمای هوای داخل را گرفته و به بیرون منتقل می‌کند.

البته در بعضی مدل‌های کولر گازی می‌توانید این سیکل را معکوس کنید تا کولر تبدیل به یک پمپ حرارتی شده و گرما را به داخل بیاورد. در اینصورت از کولرگازی می‌توانید در چهار فصل سال استفاده کنید.

2- مصرف برق کولر آبی و گازی

دومین تفاوت کولر گازی و آبی، میزان مصرف انرژی آنهاست. مصرف برق کولر آبی نسبت به کولر گازی، کمتر است؛ در نتیجه اگر پول قبض برق برای شما اهمیت زیادی دارد و می‌خواهید برق کمی مصرف کنید باید کولر آبی را انتخاب کنید. طبق تحقیقات انجام شده برای متراژ برابر مصرف برق کولر گازی نسبت به کولر آبی 4-5 برابر بیشتر بوده است.

البته باید بدانید با گذشت زمان و بهینه‌سازی شکل و شیوه طراحی قطعات، میزان مصرف انرژی کولر آبی و کولر گازی کمتر شده و آنها دارای برچسب انرژی هستند.

3- تفاوت کولر گازی و آبی از نظر قیمت خرید

یکی از ویژگی‌های کلیدی در خرید کولر، قیمت اولیه آن است. اگر سوال شما هم این است که قیمت کولر گازی بهتر است یا آبی؟ باید بگوییم قیمت کولرهای آبی نسبت به کولر گازی بسیار پایین‌تر است؛ حتی در برخی برندها قیمت کولرگازی 4 تا 6 برابر کولر آبی هم می‌رسد.

4- تفاوت میزان سرمایش کولر گازی و کولر آبی؟

چهارمین تفاوت کولر گازی و آبی، میزان سرمایش و خنک کردن هوا است. اگر دغدغه اصلی شما کنترل و میزان خنکی هواست پس کولرگازی انتخابی مناسب برای شما است. کولر گازی هوای محیط داخل و کولر آبی هوای بیرون را خنک و به داخل منتقل می‌کند؛ در نتیجه میزان خنکی هوا در کولر گازی بیشتر است.

البته علاوه بر موارد بالا، در کولر گازی امکان تنظیم دما وجود دارد اما در کولرآبی فقط امکان استفاده از دور تند و کند کولر وجود دارد.

5- هوای کولر گازی تمیز‌تر است یا کولر آبی؟

آیا می‌دانید ضرر کولر ابی بیشتر است یا گازی؟ طبق بررسی‌های انجام شده، هوایی که از کولر آبی به فضای داخلی اتاق وارد می‌شود اغلب مقداری گردوغبار و آلودگی دارد؛ ولی در کولر گازی به دلیل استفاده از فیلتر، هوای تمیزتری به داخل فضا می‌رسد.

6- تفاوت کولر گازی و آبی از نظر محل مناسب نصب

کولر آبی و گازی هردو هوای محیط داخل را خنک می‌کنند اما هرکدام برای محلی مناسب‌تر هستند که در ادامه با این مناطق آشنا می‌شویم:

  • اگر در فضای شما در یا پنجره‌ای برای تبادل هوا وجود ندارد، بهتر است از کولر گازی استفاده کنید؛ زیرا این فضا به سرعت خنک می‌شود و در صورت استفاده از کولر آبی هوا به شدت شرجی و مرطوب می‌شود.
  • اگر در محل زندگی شما رطوبت زیادی وجود دارد، بهتر است از کولر گازی به جای کولر آبی استفاده کنید.
  • در مناطق گرم و خشک و کویری که رطوبت هوا زیر 40 درصد است؛ استفاده از کولرهای آبی به جای کولرگازی پیشنهاد می‌شود.
  • اگر در محل شما فضای کافی برای کانال کشی کولر نیست؛ کولر گازی بهتری برای شماست.
  • اگر در مناطق جنوبی و شهرهایی هستید که گردوغبار و ذرات معلق در هوا زیاد است کولر گازی انتخاب بهتری برای شما است.

    7- کولر آبی فضای بیشتری می‌خواهد یا کولر گازی؟

    هفتمین تفاوت کولر گازی و آبی، میزان اشغال کردن فضای کولر است. اگر برای نصب دستگاه با محدودیت فضا روبه‌رو هستید یا در محل مورد نظر مستاجر هستید، کولر گازی گزینه‌ای مناسب برای شماست؛ زیرا امکان جابه‌جایی و نصب آن ساده‌تر از سایر کولرهاست.

    برای نصب کردن کولر گازی باید تنها یونیت بیرونی و داخلی نصب شود؛ ولی برای کولر آبی علاوه بر محیطی برای نصب کولر، باید فضایی برای کانال کشی، سایبان، برق کشی و لوله کشی در نظر گرفته شود و خرابی بیشتری برای ساختمان دارد.